Bygga muskler under dess (2)

Bygga muskler och bränna fett samtidigt

Bygga muskler under dess (2)

Om det går att lägga på mig muskler samtidigt som man ligger på kaloriunderskott är en återkommande och omtvistad fråga. Helt omöjligt säger vissa, men möjligt visar en studie från 2016.

Ni har säkerligen någon gång hört påståendet att lägga på sig muskler under deff är en fysiskt omöjlighet eftersom kroppen ”måste” ligga på ett kaloriöverskott för att muskeltillväxt ska vara möjligt.

Studie

En intressant studie från 2016 där forskarna undersökte hur olika mängd protein påverkar kroppssammansättningen under 4 veckor. Deltagarna bestod av 40 överviktiga män som hade en genomsnittlig BMI på 29 och en fettprocent på 24%.

Deltagarna delades in i två grupper där den ena gruppen fick äta 1,2 gram protein/kg kroppsvikt per dag. Medan den andra gruppen fick äta dubbelt så mycket protein, dvs 2,4 gram protein/kg kroppsvikt. Kaloriintaget låg på -40% hos båda grupperna, dvs ett rejält kaloriunderskott och nära hälften av deras basalförbränning.

Deltagarna tränade 6 st träningspass per vecka som varierades med styrketräning, HIIT intervaller, samt vanlig konditionsträning. Samt promenera runt 10´000 steg/dag under dessa 4 veckor.

 

Resultat efter 4 veckor

diagram

Som du ser i diagrammet så gick båda grupperna ner i fettmassa och tappade ca 1 kg fett/vecka, dock något större fettminskning för gruppen som åt mer protein, vilket är intressant eftersom kaloriintaget låg på exakt densamma hos båda grupperna.

Det som är ännu mer intressant är muskeltillväxten hos gruppen som åt 2,4 gram protein/kg, där den genomsnittliga muskeltillväxten ökade hela 1,2 kg under dessa 4 veckor.

Summa summarum

Detta är en väldigt intressant studie som påvisar att muskeltillväxt är fullt möjligt även under ett stort kaloriunderskott på -40%. Detta kräver dock ett strikt och kosthållning och korrekt träning såklart, men studien motbevisar myten om kaloriunderskott och muskeltillväxt.

 

/Robin Malmström
Skribent, PT Online Coach, Kostrådgivare & Kiropraktor
https://nosugarneeded.se/pt-online/

 

Referens

Higher compared with lower dietary protein during an energy deficit combined with intense exercise promotes greater lean mass gain and fat mass loss: a randomized trial. 2016
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26817506

Scroll to Top