mentala styrkan

Den mentala styrkan kan alla träna på!

…och för mig handlar mental styrka om att förbereda sig på att hantera fallgroparna på vägen genom livet.

Självklart är det inte så här för alla, men för mig är det så.

Varför väljer jag att jobba med den mentala biten?

Svaret är ganska enkelt för mig, hade jag inte gjort det hade jag aldrig nått fram till där jag står idag. Det har hjälpt mig otroligt mycket. Jag varken har eller hade den tiden på att lägga ner så många timmar träning som det krävs för att nå de resultat jag har gjort. Jag ger ett exempel för att ni skall förstå mig; De flesta duktiga idrottare kanske snittar 15- 20 timmar / veckan på sin träning, men den tiden har jag aldrig haft.

När jag började min resa, sprang jag nästan alla min pass när barnen sov. Antingen väldigt tidigt på morgonen om det var kvalitetspass eller distanspass. Mina långpass genomförde jag väldigt ofta på natten. För mig var det självklart att det skulle vara så. Tiden på dagen ville jag tillbringa med mina barn & mitt arbete förstås.

Ekvationen räckte inte riktigt till om jag inte började att måla upp visioner & målbilder framför mig. Jag plockade fram de små pusselbitarna som krävdes för att genomföra ett 6-timmars ultra, sen sprang jag loppet om & om inom mig. Jag genomförde aldrig dessa 6- timmars pass i verkligheten, det var mitt mentala som fick jobba & samtidigt slapp min kropp att bli sliten.

Hur jobbar jag med den mentala biten?

Många kanske tror att när man jobbar med sitt mentala så gör man det bäst genom att ligga ner
eller sitta i en skön fåtölj, men för mig är det tvärtom. Jag fokuserar bättre med mina inre tankar när jag
får ge mig ut på mina långpass eller kravlösa distanspass. Jag njuter av stunden som ges & känner ingen press på vad jag skall prestera just då, utan tar tillvara på energin som dessa passen ger mig. Sen förvaltar jag detta väl!

Den mental styrka handlar om att hitta modet till att våga leva efter sina egna värderingar & skapa sin egen definition av framgång, tillfredsställelse & lycka. Självklart måste du se till att du får tillräckligt med sömn & rätt bränsle för att kroppen skall orka.

Hur orkar mitt mentala?

Det gör det inte alla gånger, men i de flesta fallen. Mina inre tankar innefattar oftast positiva saker eller upplevelser.

Så fort du tänker det minsta lilla negativt inom dig, blir det ett störmoment i din löpning. Antingen tappar du fokus på ditt tempo eller orken till att orka genomföra ditt långpass. Mitt bagage som jag bär på är fyllt av mycket som jag bearbetat genom min löpning. Utan löpningen tror jag inte att jag hade orkat med alla motgångar som jag har stött på.

Att träna mentala styrka handlar om mer än bara ren viljestyrka. Den mental styrka handlar om att hitta modet att våga leva efter sina egna värderingar & att vara tillräckligt tuff för att skapa sin egen definition av framgång, tillfredsställelse & lycka.

Jag vill avsluta med att dela med mig hur jag tänker kring ett 6- timmars lopp för att jag skall tycka att det är så roligt att genomföra. Mitt upplägg inom mig är inte att jag skall springa runt på banan i 6 -timmar, utan jag delar upp det i halvmaror & när jag sen är uppe i en viss distans är jag värd något som ger mig energi. Jag ser helt tiden till vad jag har gjort & inte till vad jag inte har gjort. Loppet blir så mycket roligare om man tänker i positiva termer!

Mitt nästa blogginlägg kan ni snart läsa om hos Formsatsningen

Ni kan också läsa mitt tidigare inlägg här.

Scroll to Top