david haroun och myten av kolhydrater

Myten om kolhydrater

Det finns många myter om kolhydrater och förvirringen är stor i dagens hälsovärld!

Uppfattningen om kolhydrater är allt ifrån att det är djävulen själv och bör undvikas till att döma olika kolhydratskällor som “bra eller dåliga” när det i själva verket oftast är extremt individuellt och beror på vilken situation man befinner sig i.

Om vi tar ett exempel på olika typer av kolhydrat källor som många snabbt kan döma som “dåliga” och “bra” så hade vitt ris/bröd/pasta varit boven och morötter/havregryn/quinoa/bär de goda. Det finns absolut en sanning i det hela då vitt ris är relativt näringsfattigt i jämförelse med havregryn som är fullproppad med mikronutrienter och fibrer.

Dock behöver man förstå hela bilden och syftet med det vi stoppar i oss. En enkel fråga man kan ställa sig själv är om man har fått i sig sitt fiberintag och sin näring för dagen? Och finns det någon energi kvar? Är svaret “ja” så kommer du inte få någon bonus för att du äter mer fibrer eller mer “antioxidanter” utan det kommer nog göra mer onytta än nytta.

Lek med tanken att en elitidrottare, tex. en simmare, som kanske behöver få i sig 7000 kcal per dag skulle täcka sitt intag med hjälp av endast morötter. Det hade varit ett väldigt jobbigt liv för den personen och magen hade nog haft det extremt svårt att hantera alla fibrer. En annan tanke kan vara om du snabbt behöver få i dig energi, tex inför ett träningspass inom en timma! Då kommer inte heller en stor quinoasallad vara det bästa att äta så tätt inpå passet, utan något som snabbt bryts ner i kroppen som tex vitt ris/torkad frukt etc. är då ett bättre alternativ.

Man skall alltså inte säga att vissa kolhydrater är bra och vissa är dåliga, utan de passar för olika tillfället och beror på vad syftet är med att äta dem. En grundregel är att alltid se till att kroppen får i sig sina makronutrienter, mikronutrienter, och fibrer som den behöver och finns det extra energi över ser jag inga problem med att ta till med näringsfattig mat.

Har du missat mitt förra blogginlägg om att äta mer kalorier och bränna mer fett? Jag länkar till den nedan.😄

https://formsatsningen.se/at-mer-kalorier-och-brann-mer-fett

Du får gärna följa mig på Instagram för mer tips om träning och kost.👇

https://www.instagram.com/david.haroun/

Hoppas att du får en bra start på veckan.

Hälsningar David Haroun!

Scroll to Top