Grön smoothie med korngräs & ingefära

Lästid: 2 minuter

Hej,

Det pratas idag mycket om hur viktigt det är att få i sig tillräckligt med frukt och grönt. Frukt och grönt innehåller mycket vitaminer, mineraler, antioxidanter och fiber som vi behöver få i oss för att må så bra som möjligt. Livsmedelsverket rekommenderar ett dagligt intag på minst 500g frukt och grönt, vissa forskare rekommenderar upp mot det dubbla för att optimera sin hälsa. Många, inklusive jag själv upplever att det kan vara svårt att få i sig den mängden.  Ett tips som jag vill dela med mig av idag är att göra en grön smoothie med både frukt och grönt. Jag mixar även i WellAware korngräs pulver och ingefära pulver, som båda är rika på antioxidanter. I bara en smoothie kan du få i det rekommenderande intaget, passar perfekt till frukost eller som ett energi rikt mellanmål innan träning. Inte alls svårt.

Recept på en grön smoothie med korngrän & ingefära

Du behöver: 2 dl osötad mandeldryck, en stor näve bladspenat, 1 kiwi, 1/2 banan, 1-2 dl fryst mango, 1 tsk ingefära pulver från WellAware, 1/2 tsk korngräs pulver från WellAware och 1 lime.

Gör så här: Mixa alla ingredienser till en slät smoothie, häll upp i ett glas eller i din shaker och drick på en gång.

I träningssammanhang pratas det framför allt om våra energigivande näringsämnen som protein, fett och kolhydrater, men det är minst lika viktigt att fylla på med mikronäring (vitaminer, mineraler och spårämnen) för att må så bra som möjligt.

Hälsningar

Elin Johansson

Kostvetare

 

Senaste inläggen